Pastele - tacerea mieilor

de Daniela Dragomir

Pastele - tacerea mieilor Pastele - tacerea mieilor

3 milioane de miei sunt sacrificati anual de Paste. Alaturi de miei, 150 milioane de oua fac parte din meniul romanilor.
Romania este a treia tara europeana, la egalitate cu Franţa, dupa Anglia si Spania, in ceea ce priveşte efectivele de oi. In Romania exista peste 30 de abatoare specializate pentru ovine.
Conform Asociatiei Crescatorilor de Ovine multi crescatori de oi, persoane fizice, prefera sa taie oile pe garduri, spinzurati de pomi, in curti.
In 2009, din cele 6 milioane de oi taiate, numai 116.000 au fost taiate in abatoare, restul se taie pe garduri, in curti, nu verifica nimeni.
Pentru ca, anul acesta, Pastele vine mai devreme ca anul trecut, mieii vor fi mai mici, in medie, cu 2 kg fiecare.

De ce se ucid mieii de Paste?

Pastele - tacerea mieilor Pastele - tacerea mieilor

Biserica ne invata ca jertfa mielului comemoreaza jertfa lui Isus.
Desi nu-l vedem nicaieri in Biblie pe Isus sacrificand un animal, binecuvantand friptura de miel sau ospatul cu carne, ci dimpotriva, cina cea de taina il prezinta pe Isus spunand o rugaciune si impartind painea si vinul discipolilor sai: “Acesta este trupul meu”. “Acesta este sangele meu”.
Isus a participat la cina cea de taina si a fost executat nu pe 15 Nisan (pastele evreiesc), ci pe 14 Nisan, ziua cand se sacrifica mieii.
Alegerea postului pastelui pentru executia lui Isus este semnificativa.
Cina cea de taina, momentul crucial al Bibliei, a insemnat paine si vin, nu ospat cu carne. Hrana pe care a oferit-o Isus discipolilor sai a fost nu un animal sacrificat, nici oua rosii. Vorbele pe care le spune Isus discipolilor sunt asemeni unui testament in care tatal sau un lider religios, adesea pe patul de moarte, lasa instructiuni copiilor si urmasilor sai.

De ce atunci biserica comenteaza diferit, fortand si alterand semnificatiile?

Biserica: Sigur ca la Nunta din Cana Galileii nu s-au servit numai legume: "A treia zi s-a facut nunta in Cana Galileii si era şi Mama lui Isus acolo. Si a fost chemat si Isus cu ucenicii sai la nuntă" (Ioan 2,1-2).
Biserica: Ne-am putea inchipui un ospat fara carne? Si un invitat de onoare care sa nu manance! Isus este invitat in casa lui Levi: "Si i-a facut Levi un ospat mare in casa sa. Si era multime multa de vamesi si de altii... Fariseii si carturarii murmurau si ziceau catre Ucenici: De ce mancati si beti cu vamesii si cu pacatosii?" (Luca 5,29-30). Tot asa, Isus este invitat in casa lui Simon Leprosul: "Si fiind Isus in Betania, in casa lui Simon Leprosul, venit-a o femeie avand un vas de alabastru cu mir de mare pret si l-a turnat pe capul Lui pe cand sedea la masă..." (Matei 26,6-7); si la Luca: "Iar unul din farisei l-a rugat pe Isus sa manance cu el" (Luca 7,36).
Biserica: Nu incape nici o indoiala ca, la aceste mese, s-a servit si carne. Erau mese date in cinstea unui oaspete deosebit, de aceea se revolta carturarii: "De ce mananca si bea invatatorul vostru cu vamesii si cu pacatosii?" (Matei 9,11; Marcu 2,16). Daca Isus n-ar fi mancat carne, Ucenicii ar fi mentionat in Evanghelii, ori s-ar fi comentat in Epistolele Apostolilor.

De ce se ucid mieii de Paste?

Pastele - tacerea mieilor

Toate mamiferele: omul, oaia, cainele, vaca produc lapte pentru a-si hrani proprii pui, nu pentru a-l oferi altor specii.
Industria, afacerile fermierilor, consumatorii de lactate au nevoie doar de laptele oilor, mieii - cei de sex masculin, fara exceptie, reprezinta un subprodus pentru afacerea crescatorilor. O cheltuiala care nu se justifica.
Ca sa scape de miei, de fiecare paste, biserica sare in ajutor in mod vinovat, invocand ‘traditia jertfelor religioase’, justificand baia de singe, masacrul, hecatomba.
Mieii de paste se sacrifica din ratiuni pur economice, insa biserica justifica cu vinovatie acest masacru, prezentindu-l ca pe o jertfa acceptabila, justificata, ca pe o practica a bunilor “crestini” pentru a ne usura constiinta de ceea ce o apasa ca un pacat: uciderea mieilor, uciderea ‘pruncilor’. De vreme ce biserica da voie, mancam miel ca niste buni crestini, cu inima usoara.

In India exista 220 milioane de vegetarieni

Statul Gujarat este dominat de coloniile vegetariene.
In Mumbai, statul invecinat, nu conteaza daca ai animale de casa, esti fumator sau asculti muzica la 2 a.m. Cei care cauta o casa in Mumbai sunt adesea intrebati: “Mananci carne?”
Daca raspunsul este: da, negocierile se opresc.
Pe masura ce orasul cu 16 milioane de locuitori, fostul Bombay, devine centrul cosmopolitan al economiei indiene in expansiune, afacerile imobiliare se intersecteaza cu traditiile culinare.
Pe masura ce tot mai multi indieni din clasa de mijloc se muta in oras, tot mai multi sunt vegetarieni - si ei ‘fac legea’.
Unii sunt foarte stricti, si nu ar vinde unui non-vegetarian, chiar daca el ofera un pret mai mare decat un vegetarian, spun brokeri imobiliari.
Vegetarianismul este un obicei vechi de secole printre Hindusi, Jaini si alte religii indiene. Guvernul crede ca in India traiesc 220 milioane de vegetarieni, mai multi decat oriunde in lume.
In India constitutional seculara nu exista interdictie in formarea unei zone exclusiv catolice, musulmane, hindu sau zoroastriene. Cei care isi cauta locuinte au ajuns de multe ori in fata instantelor dar in 2005 cea mai inalta instanta a Indiei a decis ca practica este legala.
Daca indienii sunt obisnuiti cu demarcarea locuintelor dupa religie, separarea dupa alimentatie ii ingrijoreaza pe consumatorii de carne.

Civilizatia vestica are ca fundament etica morala iudeo – crestina care pune in centru bunastarea oamenilor, subordonind animalele oamenilor.
Avand in vedere jertfa lui Isus, jertfele si persecutiile la care au fost supusi primii crestini, urmasii acestora, si in primul rand reprezentantii bisericii ar trebui sa puna in centrul valorilor compasiunea si respectul egal fata de viata sub toate formele sale: om si animale.

Si a zis Dumnezeu: "Sa facem om dupa chipul si dupa asemanarea Noastra, ca sa stapaneasca pestii marii, pasarile cerului, animalele domestice, toate vietatile ce se tarasc pe pamant si tot pamantul!" Geneza 1:24-26.
Acesta este pasajul crucial al Vechiului Testament, in care Dumnezeu da omului stapinire asupra animalelor. Dar odata cu acest privilegiu vine si grava responsabilitate de a respecta viata, de a trata animalele cu demnitate si compasiune.
Undeva, de-a lungul drumului, raul s-a produs.

Inchizitii, cruciade, convertiri fortate, holocaust, jihad, toate sunt alimentate de credinta ca unele vieti au valoare mai mare decat altele, si ca a lua acele vieti se justifica in urmarirea unui scop. Daca violenta asupra animalelor este justificata de religie, violenta va trece peste limitele considerate ‘morale’ si va avea potentialul de a se extinde afectind si semenii nostri.
Culturile cu compasiune mai mare pentru animale nu ating extremismele violente ale traditiilor religioase monoteiste.
Sanctificarea traditiei uciderii animalelor, transformarea masacrului animalelor in ‘jertfa’ induce spiritului uman violenta si toleranta fata de violenta.

Contrar parerilor ca drepturile animalelor sunt o cvasi-religie, respectul fata de viata TUTUROR fiintelor este un efect al conceptelor stravechi precedand atat crestinismul cat si iudaismul. Aplicind acest principiu, Mahatma Gandhi a inspirat eliberarea Indiei de sub stapanirea bazata pe tiranie si exploatare.

Cand inima noastra este indiferenta fata de suferinta altora devine mult mai usor sa dispunem de vietile altora ca valorind mai putin decat vietile noastre.
In traditia bisericii ortodoxe Pastele inseamna tacerea mieilor.
Pastele nu cere jertfa mieilor sau a altor animale.
Pastele inseamna triumful vietii asupra mortii, nu tacerea mieilor.
Nu luati parte la macelul mieilor de paste.

Surse:
http://www.gandul.info/financiar/ce-mancam-de-paste-miei-slabuti-din-romania-oua-din-polonia-sau-lituania-rosii-din-turcia-si-usturoi-din-china-5741637

http://www.profamilia.ro/apologetica.asp?biblia=20

http://www.protectiaanimalelor.ro/vegetarianism/compasiune_de_craciun.html

http://www.nytimes.com/2006/06/01/realestate/01iht-reveg.1869495.html